Al onze kennis en expertise in één contract

Boskalis installeert voor Shell bij het Filipijnse Malampaya gasveld een nieuw offshore platform naast een bestaand gasplatform. De inzet van een multipurpose vessel uit de N-klasse speelt een centrale rol in dit project.

“Boskalis besloot drie jaar geleden opnieuw in de kabellegmarkt te stappen. We kennen de volatiliteit van deze markt en kiezen heel bewust voor een multipurpose-filosofie: we bouwen schepen die zowel kabels kunnen leggen alsook voor andere activiteiten inzetbaar zijn. Het eerste N-klasse schip, de Ndurance, is direct ingericht als kabellegger. Voor de Ndeavor hebben we de opties opengehouden”, vertelt Bas van Bemmelen, business unit manager Boskalis Offshore Subsea Contracting. “Zij heeft een 70 x 30 meter achterdek, waarop we afhankelijk van de te verrichten werkzaamheden diverse tools kunnen plaatsen en tegelijkertijd 5.000 ton stenen kunnen meenemen.”

“Voor Malampaya hebben we eerst naar conventionele oplossingen gezocht. Baggeren en stenen storten in eerste instantie met de gebruikelijke schepen. Voor de vier funderingen van het platform hadden we een valpijpschip kunnen inzetten om de stenen te storten. Het slepen van het platform naar de locatie gaan we doen met twee grote 200 tons zeeslepers uit onze vloot. En daarnaast zouden we ter plekke nog eens twee sleepboten van 150 ton nodig hebben om het platform op een meter nauwkeurig naast het bestaande platform te positioneren. Vervolgens zou er nog een ander schip moeten komen met ijzererts om de poten van het platform te vullen zodat deze stabiel op het zeebed zou staan. Alles bij elkaar betekende het dat we voor een aantal korte bliksemacties flink wat schepen van over de hele wereld moesten mobiliseren.

”We hebben toen besloten van het DP2-schip Ndeavor ook een baggerschip te maken. We hebben een soort Zwitsers zakmes van dit schip gemaakt en haar toegerust met proven technology. Behalve een modulair baggersysteem, een modulair ballasting-systeem en een zijstortinstallatie, is een valpijp van 50 meter geïnstalleerd. Daaronder zit nog allerlei meetapparatuur voor precisiewerk onder water. Het schip gaat een centrale rol vervullen bij het baggeren, stenen storten en het positioneren van het platform door de slepers van SMIT. Maar ook bij het koppelen op 50 meter waterdiepte van de ballastslangen met op afstand bestuurbaar materieel en persen van het ijzererts in de poten. Als laatste zal zij de 200 ton wegende brug op een presenteerblaadje aanreiken aan het installatieteam aan boord van de twee platforms. Al onze expertise komt samen in dit project.”