Groeien in Towage via partnerships

Boskalis heeft de strategische keuze gemaakt om de sleepactiviteiten wereldwijd te ontplooien via partnerships. Door het bundelen van krachten ontstaan meer kansen op succes.

“Voor onze klanten en opdrachtgevers biedt onze partnershipstrategie belangrijke voordelen. We bieden de gewenste schaal en technische betrouwbaarheid met onze uitstekend onderhouden vloot en goed gekwalificeerd personeel. Met SMIT als een van de vaste joint venture partners bieden we opdrachtgevers dan ook de hoogste kwaliteit op het gebied van veiligheid, betrouwbaarheid en beschikbaarheid”, aldus Tom Bennema, Hoofd Corporate Strategy & Business Development.

“Havensleepdiensten hebben een sterk regionaal en lokaal karakter. We hebben te maken met lokale stakeholders en business condities. Daarom zoeken wij de aansluiting met succesvolle spelers met regionale kennis waarmee wij een gezamenlijk bedrijf kunnen opzetten en uitbouwen. Er zijn ook duidelijke operationele schaalvoordelen door ons vanuit de joint ventures op bepaalde regio’s te concentreren, met als gevolg een efficiënte inzet van de vloot en mogelijkheden tot standaardisatie. Tot slot is het financieringsvoordeel ook een overweging geweest om deze activiteiten in joint ventures onder te brengen. Door de kenmerken van havensleepdiensten zijn deze activiteiten scherper te financieren. Gebruikmakend van non-recourse financiering plaatsen we deze activiteiten op afstand en kunnen we met deze efficiënte kapitaalsstructuur een hoger rendement realiseren.”

“Wij hebben al twee belangrijke joint ventures die sterk zijn in sleepdiensten. Onze joint venture Keppel SMIT Towage bewerkt vanuit Singapore de regio Zuidoost-Azië, vooral in Singapore, Brunei, Maleisië en Indonesië. We breiden onze positie daar nu langzaam uit naar China en Taiwan. De Smit Lamnalco joint venture werkt voor opdrachtgevers in de olie- en gasindustrie in de regio’s Midden-Oosten, Afrika, Rusland en Australië. Het partnership met Lamnalco bestaat al vijftig jaar. Bij de overname van SMIT was al duidelijk dat wij de terminalactiviteiten van SMIT wilden samenvoegen met die van Lamnalco. Voor Lamnalco betekende deze stap een belangrijke groei-impuls. In 2013 hebben we ook onze havensleepdiensten in Australië verkocht aan Smit Lamnalco waardoor het bereik van deze joint venture verder is vergroot.”

“Op dit moment werken we aan de oprichting van een derde grote joint venture met SAAM uit Chili om de sleepactiviteiten in Noord-, Midden- en Zuid-Amerika te versterken. De SMIT-havensleepactiviteiten in Canada, Panama en Brazilië willen we samenvoegen met die van SAAM in Mexico en Brazilië. Zo ontstaat in de loop van 2014 een krachtige aanbieder van havensleepdiensten in belangrijke groeimarkten.”