Deze website maakt gebruikt van cookies om instellingen te onthouden en om de website beter op uw behoeften af te stemmen. Klik hier voor meer informatie over cookies.

Ja, ik ga akkoord Nee, ik ga niet akkoord X
Boskalis jaarverslagen 2012

Materieel

De zorg voor betrouwbaarheid en beschikbaarheid van het materieel op projecten blijft onveranderd de primaire doelstelling van Fleet Management. Verder is Fleet Management verantwoordelijk voor de uitvoering van het totale nieuwbouw- en onderhoudsprogramma van Boskalis.

Voor de bagger- en offshore vloot heeft de integratie met SMIT geleid tot een goede kruisbestuiving van kennis en ervaring op het gebied van vlootmanagement. We hebben het beste van beide werelden samengebracht en kunnen onze gedeelde kennis optimaal inzetten voor onze business.

Het beheer en onderhoud van de baggervloot en van de schepen van SMIT die ingezet worden voor Offshore Energy en Salvage vallen onder de verantwoordelijkheid van de afdeling Fleet Management. Het beheer en onderhoud van het materieel voor de terminaldiensten is ondergebracht bij Smit Lamnalco. Het materieel voor de SMIT havensleepdiensten wordt lokaal aangestuurd vanuit de respectievelijke locaties. Het beheer en onderhoud van de Dockwise vloot is uitbesteed aan een externe partij: Anglo Eastern in Hong Kong. Een uitzondering hierop vormen de vier schepen van Fairstar, het bedrijf dat in 2012 door Dockwise werd overgenomen. Deze fleet management taken worden in eigen beheer uitgevoerd. Fleet Management ziet er tevens op toe dat schepen die uit de vaart worden genomen volgens de strenge Boskalis standaard, op een milieuvriendelijke wijze worden ontmanteld. Meer informatie hierover is te lezen in ons CSR-verslag.

Vlootontwikkeling

In 2013 is opnieuw gericht geïnvesteerd in ons materieel, waarmee we inspelen op de vraag uit de markt en tevens voorop te lopen met innovatieve technologie. In de loop van 2013 en begin 2014 zijn de volgende schepen in de vaart genomen:

  • De baggervloot is uitgebreid met de 4.500 m³ sleephopperzuiger Causeway.

  • De Dockwise Vanguard, ’s werelds grootste halfzinkbare schip voor zwaar zeetransport, is in februari 2013 in de vaart genomen.

  • De multifunctionele offshore schepen Ndeavor en Ndurance zijn begin 2014 in de vaart genomen. De Ndeavor is uitgerust met modules voor bagger- en steenstortwerkzaamheden ten behoeve van het Malampaya project in de Filipijnen en het Ichthys project in Australië. De Ndurance zal als kabellegschip ingezet worden.

  • Twee anchor handlers Sentosa en Seraya zijn in de vaart genomen.

  • De vloot van Smit Lamnalco is uitgebreid met vijf schepen, waar-onder enkele loodsboten, ten behoeve van de terminaldienst-verlening. De totale wereldwijde vloot bestaat uit circa 200 schepen.

Op dit moment zijn de volgende schepen en specialistisch materieel in aanbouw:

  • De megahopper Fairway met een capaciteit van 35.500 m³ wordt naar verwachting eind maart 2014 in de vaart gekomen.

  • De Strandway en de Freeway, twee middelgrote hoppers met een capaciteit van 4.500 m³. Het eerste schip wordt in de loop van 2014 in de vaart genomen en het tweede schip in 2015.

  • In 2014 start de bouw van een nieuwe megacutter met een totaal geïnstalleerd vermogen van 23.700 kW en een pomp vermogen van 15.600 kW. Deze snijkopzuiger wordt 152 meter lang en 28 meter breed en zal in 2017 in de vaart worden genomen.

  • De Giant 5 en 6, twee halfafzinkbare zeegaande laadpontons met een capaciteit van 21.000 ton, die eind 2014 respectievelijk begin 2015 in de vaart zullen worden genomen.

  • De Asian Hercules III, een grote drijvende bok met een hefcapaciteit van 5.000 ton voor onze joint venture Asian Lift Singapore. Naar verwachting vindt de oplevering halverwege 2014 plaats.

  • De White Marlin is een nieuw Type 1 halfafzinkbaar transport-schip voor Dockwise met een open achtersteven en een transportcapaciteit van 72.000 ton. Het schip met een lengte van 216 meter en een breedte van 63 meter zal eind 2014 in de vaart worden genomen.

  • Ten behoeve van de uitbreiding van de havensleepactiviteiten in Brazilië zijn vier van de zes in 2012 bestelde sleepboten in aanbouw. De andere twee sleepboten zijn reeds opgeleverd.

  • SMIT Lamnalco heeft in 2013 geïnvesteerd in de bouw van zeven nieuwe schepen voor de uitvoering van haar terminaldiensten.

Toegevoegd aan Mijn verslag Voeg toe aan Mijn verslag