Onderzoek en Ontwikkeling

Boskalis investeert gericht in toegepast (wetenschappelijk) onderzoek en in de ontwikkeling van nieuwe technieken die ons op blijvende voorsprong zetten. Met innovaties in werkmethodes en materieel bereiken wij een efficiënte en duurzame inzet van onze mankracht en middelen. Nieuwe activiteiten die we de afgelopen jaren aan ons portfolio hebben toegevoegd, vragen om nieuwe inzichten en toepassingen of verfijning van bestaande technieken.

Trenchformer

Voor de offshore kabellegactiviteiten heeft Boskalis samen met VSMC (waarin we later in 2013 een 50% belang hebben genomen) een nieuwe innovatieve trencher ontwikkeld: de Trenchformer. Dit nieuwe type onbemande voertuig beweegt zich op rupsbanden over de zeebodem en is in staat in één beweging een trench (sleuf) te graven en een kabel te trekken op de gegarandeerde graafdiepte. De Trenchformer kan bodems van verschillende hardheid aan. De nauwkeurige en efficiënte manier van werken voorkomt onnodig grond verzetten. De trench wordt niet breder of dieper dan nodig. Hierdoor brengt het kabellegwerk minder energie-uitstoot, minder kosten en minder verstoring van de onderwaterwereld met zich mee. De Trenchformer zal voor het eerst worden ingezet ten behoeve van de Baltic 1 en 2 offshore windparkprojecten en wordt hiervoor in 2014 gemobiliseerd.

Pole gripper

Voor de installatie van offshore windturbines heeft Boskalis speciaal materieel ontwikkeld om de heipalen waarmee een windturbine op de zeebodem wordt vastgemaakt te plaatsen. Een dubbel-scharnierende upending hinge zet de palen eerst veilig en gecontroleerd rechtop voordat het heien start. Na het kantelen zorgt Boskalis Pole Gripper er vervolgens voor dat een paal stabiel en loodrecht in positie blijft. Het bijzondere van de Boskalis Pole Gripper is dat het mogelijk is om 13 meter onder dekniveau een paal in de juiste positie te houden. Daardoor kunnen kortere heipalen gebruikt worden. Bij de aanleg van het West of Duddon Sands windfarm was dit nodig. Hier moest rekening worden gehouden met vulkanische bodem en zijn kortere palen gebruikt die onder dekniveau gemanipuleerd moesten kunnen worden. Met de Boskalis Pole Gripper kon dit deel van het werk nauwkeurig worden uitgevoerd.

Snijden van harde grond

Boskalis ontwikkelt technieken waarmee we de grenzen van bestaand materieel kunnen verleggen. In 2013 hebben we een nieuwe snijkop ontwikkeld voor onze snijkopzuigers, die deze geschikt maakt voor het lossnijden van hardere grond. We doen hiermee voor het eerst ervaring op in Qatar. Voor onze backhoe maken we gebruik van een nieuwe drumcutter die met een draaiende trommel de grond lossnijdt. We hebben hiervoor een sleeparm ontwikkeld die de grond vervolgens opzuigt. Ons nieuwe schip de Ndeavor wordt uitgerust met deze sleeparm.