Ongekende mogelijkheden van de Dockwise Vanguard

Een passend schip dat geen concurrent heeft creëert zijn eigen markt. Dat is zeker het geval met de Vanguard. Het halfafzinkbare transportschip van Dockwise dat begin 2013 in de vaart is gekomen, was van meet af aan een succes. Twee megatransportopdrachten waren al voor de ingebruikname van het schip aangenomen en in 2013 zijn nog vier opdrachten verkregen.

De Vanguard is ontworpen om ingezet te worden voor de offshore-industrie om de steeds zwaardere constructies voor olie- en gasplatformen te transporteren. “De Vanguard is uniek in haar soort, omdat ze door haar bijzondere draagvermogen en vormgeving tot meer in staat is dan ieder ander transportschip in de markt”, vertelt Sander Bikkers, Director Sales Heavy Marine Transport bij Dockwise.

“Het bestaande Heavy Lift marktaanbod hield de groei en omvang van offshore constructies tegen. Dat is een beperking die we met de Vanguard kunnen wegnemen. We maken het mogelijk voor opdrachtgevers om een platform geïntegreerd te bouwen. Dus in plaats van het onderste deel in Korea en de topstructuur in Amerika, het geheel bouwen op die plek in de wereld waar dat het meest efficiënt kan. De Vanguard kan de onderdelen in één keer vervoeren naar de plek van bestemming. Met traditionele slepers is dat vrijwel niet mogelijk. We kunnen bovendien ook extreem lange onderdelen meenemen omdat de Vanguard een open boeg en achtersteven heeft. De Vanguard vaart bovendien 50% sneller dan grote zeeslepers. Daardoor komt er meer tijd vrij om onderdelen af te bouwen aan de werf of om sneller ter plaatse aan het werk te gaan. De milieu-impact door emissies is ook bijna de helft minder. Bovendien betekent een sneller en droog transport minder risicopremie voor het transport; dat scheelt opdrachtgevers circa 15% op hun verzekeringskosten.”

Dockwise heeft voor de Vanguard een nieuw marktsegment op het oog: het zowel aan de kade als offshore droogdokken en vervoeren van FPSO’s. “Voordeel voor de klant is dat zo’n platform sneller weer in productie is dan bij conventioneel droogdokken. Met de Vanguard is afgelopen zomer al een droogdokreparatie gedaan bij Malta waar we een halfafzinkbaar boorplatform aan de kade hebben gedokt. Een andere niet voorziene toepassing is bergingswerk van zeer grote of sterk beschadigde schepen die niet gesleept kunnen worden, zoals de opdracht voor het transport van het zwaar beschadigde cruiseschip Concordia, die ook nog eens in ondiep water ligt voor de Italiaanse kust.”