Nieuwe megacutter: ontwerp van eigen tekentafel

Boskalis bouwt na lange tijd weer een nieuwe megacutter. In 2017 ziet Kees Kamp, verantwoordelijk voor dit project, de snijkopzuiger van de werf wegvaren. Dan is voor hem en zijn team een periode van vele jaren nadenken, vooronderzoek, ontwerp, engineering en begeleiding tijdens de bouw achter de rug.

“Door het ontwerp van deze cutter in eigen huis voor te bereiden en met IHC verder uit te werken wordt de expertise binnen Boskalis optimaal benut en gewaarborgd. In het ontwerpproces van het schip heeft de samenwerking tussen de verschillende stafafdelingen, ervaren bemanningsleden en werf geleid tot een optimaal ontwerp”, aldus Kamp. “Dit ontwerp is gebaseerd op tachtig procent van de werken die in de markt voorkomen. Het schip krijgt een aantal technische bijzonderheden waarmee Boskalis een stap verder is dan de concurrenten.”

Boskalis vervangt met deze EUR 170 miljoen investering de oude cutter Ursa die afgelopen jaar werd gedesinvesteerd. Het 152 meter lange en 28 meter brede schip is groter dan de Ursa. Ook de totale uitrusting is groter en zwaarder, vooral de ladder constructie, waaraan de snijkop hangt, is met een gewicht van 1.950 ton indrukwekkend. “Om de ligging van het schip te verbeteren, is de cutterladder aan achterschipzijde geplaatst in plaats van in de vaarrichting”, legt Kamp uit. “Het achterschip is breder dan het voorschip en deze tapse vorm werkt ook mee aan een betere ligging.”

“Met de nieuwe megacutter kunnen we tot een diepte van 35 meter baggeren, maar ook op een minimale baggerdiepte van 6 meter. Dat maakt het schip onder meer geschikt voor het maken van aanlandingen van pijpleidingen”, vertelt Kamp. Er kunnen cutters met twee verschillende hoogtes worden gebruikt, die in staat zijn om zeer harde grond te snijden. Het cuttervermogen ligt tussen 4.200 en 7.000 kW, het pompvermogen bedraagt 3 x 5.200 kW.

Bijzonder is dat de cutterladder slechts één draaipunt heeft waardoor verstellen van de ladder in hoogte wordt vermeden. Dit draagt bij aan de veiligheid van de bemanning. De ladderhijslieren zijn onderdeks geplaatst om ruimte te winnen, waardoor de draden loop op het dek wordt gereduceerd. Bijkomstig voordeel is dat er minder geluidshinder is voor de bemanning tijdens het baggeren. Het schip heeft ankerbomen waarmee de ankers voor de zijlieren door het schip zelf verzet kunnen worden. Hierdoor is assistentie van multicats niet noodzakelijk. Bij het ontwerp zijn de veiligheidsnormen van Boskalis toegepast (EQP-501) en zal de afdeling SHE-Q de werf adviseren bij het hanteren van de Boskalis veiligheidsstandaard NINA tijdens de detail-engineering en de bouw.