Plastic in zee te lijf met Boskalis Beach Clean-up Tour

In de afgelopen decennia zijn enorme hoeveelheden plastic in de oceanen terechtgekomen. Naar schatting is 80­-90% van het afval afkomstig van het vasteland en 10-­20% van schepen. Door oceaanstromingen hoopt plastic zich op in zogenaamde ‘gyres’, waar zich een ‘soep’ van kleine plasticdeeltjes vormt. Naast de gyre of ‘plastic vuilnisbelt’ in de Indische Oceaan zijn er vier vuilnisbelten in de Stille Oceaan en drie in de Atlantische Oceaan. Samen naar schatting een gebied dat ruim twee keer zo groot is als de Verenigde Staten.

Vertegenwoordigers van Boskalis en het afvalverwerkingsbedrijf Van Gansewinkel Groep hebben in 2010 in de nabijheid van de gyre in de Indische Oceaan tussen Australië en Mauritius monsters van het plastic afval opgevist en geanalyseerd. De bevindingen zijn besproken met onder meer Plastics Europe, de branchevereniging van de Europese kunststofproducenten. Ook hebben Boskalis en Van Gansewinkel hun kennis en ervaring overgedragen in een door het Wereld Natuur Fonds georganiseerde workshop over afval in de oceanen. Het voorkomen van meer niet-afbreekbaar afval in zeeën en oceanen door onder meer voorlichting kan een belangrijke bijdrage leveren aan de oplossing. (Zie ook ons 2010 CSR-verslag, pagina’s 30-33.)

Bewustwording en betrokkenheid

In 2013 is Boskalis hoofdsponsor geworden van de door NGO Stichting De Noordzee georganiseerde MyBeach Cleanup Challenge. Het doel is de betrokkenheid van Nederlanders te vergroten en bewustwording over plastic afval in zee te creëren. Voor Boskalis is het logisch om juist een Nederlands initiatief te ondersteunen dat zo dicht bij ons werkgebied ligt. Van oudsher zijn wij immers betrokken bij het onderhoud van deze kustlijn. In de maand augustus werd 350 km strand schoon gemaakt en werd de vervuiling op specifieke plekken op detailniveau in kaart gebracht. Door deze informatie door te vertalen naar de hele kuststrook werd duidelijk met wat voor vervuiling Nederland aan de kust te maken heeft. De resultaten van deze cleanup zijn door de Stichting De Noordzee aangeboden aan een lid van de Tweede Kamer en een Europarlementariër. Door de politiek bewust te maken van het vervuilingsprobleem, neemt de kans toe om in internationaal verband regelgeving te ontwikkelen, dan wel maatregelen te nemen om de vervuiling van de zee tegen te gaan.

Na een zeer succesvolle eerste jaargang heeft Boskalis besloten zich voor een langere tijd aan dit sympathieke initiatief te committeren en haar naam aan het evenement te koppelen. Begin augustus 2014 zal de Boskalis Beach Cleanup Tour van start gaan.