Tour for Life: samen voor Artsen Zonder Grenzen

Artsen zonder Grenzen en Boskalis hebben in de uitvoering van hun werk wel wat gemeen. Dat bracht Sander Steenbrink, manager van Dredging Development Department, op een idee. Hij verenigde een Boskalis­ploeg voor de Tour for Life: een achtdaagse fietstocht van Italië naar Nederland met als doel geld voor de artsen in te zamelen. De ploeg fietste meteen het grootste bedrag ooit bij elkaar, vooral door team work, ondernemerschap en een professionele aanpak. De kernwaarden van Boskalis.

De Tour for Life is een jaarlijks terugkerend evenement om geld in te zamelen voor Artsen zonder Grenzen. Teams leggen op de fiets in acht dagen tijd de 1.250 kilometer van Noord-Italië naar Nederland af. In 2013 stonden op 1 september 600 fietsers aan de start, onder wie Sander Steenbrink en negen collega’s van Boskalis.Steenbrink zag overeenkomsten tussen de hulporganisatie en Boskalis. “De artsen werken in teamverband over de hele wereld onder moeilijke omstandigheden, daar zit een link met ons bedrijf. Boskalis is gegroeid en het leek me mooi om met deze actie de onderlinge verbinding tot uitdrukking te brengen. De fietsers kwamen uit verschillende bedrijfsonderdelen over de hele wereld, tot Zuid-Afrika aan toe.”

Brede ondersteuning

De fietstocht werd ondersteund door allerlei geldinzamelacties. Zo kon iedereen Tour for Life-wielerkleding kopen. Collega’s genoten van Tour for Life-broodjes in het bedrijfsrestaurant op het hoofdkantoor in Papendrecht, terwijl ze uitleg kregen van de fietsers. In ditzelfde restaurant namen in juni honderd Boskalis-medewerkers het in teams tegen elkaar op tijdens een drukbezochte spinningmarathon. Alleen al die dag was goed voor meer dan EUR 15.000. De Travel Clinic van het Havenziekenhuis Rotterdam sponsorde de fietsers door middel van kosteloze vaccinaties en een uitgebreide sportkeuring. Iedereen bleek fit genoeg voor de zware tocht. De training kon beginnen, en niet alleen voor het fietsteam. Steenbrink: “We trainden deels zelfstandig, maar om de week gezamenlijk. Andere collega’s van Boskalis konden dan meedoen. Met al onze acties hebben we steeds gekeken hoe we dit groter konden maken dan alleen een fietstocht voor een kleine groep.” Grote belangstelling was er ook via een website, Facebook en Twitter. Zowel voor als tijdens de tocht werden de verrichtingen van het team gevolgd door een groot aantal collega’s. “De reacties en likes waren heel motiverend, het was ook heel leuk om op deze manier een grote groep collega’s direct bij ons project te betrekken.”

Elkaar uit de wind houden

Elke ochtend vroeg op de trappers en elkaar erdoorheen trekken. “Vooral de eerste dagen waren zwaar. Er zitten pittige beklimmingen in deze tocht. Vanaf dag vier was het vlakker en konden we het meer samen doen. We hadden een paar steengoede fietsers in het team die veel op kop hebben gereden en een goed tempo hielden zodat iedereen mee kon komen. We hebben op elkaar gewacht, elkaar uit de wind gehouden en morele steun gegeven. Ik zat de tweede dag helemaal stuk en had een zouttekort. Dan is het geweldig als je teamleden je erdoorheen slepen. Op zadelpijn en spierklachten, twee lekke banden en twee kapotte wielen na, zijn we er zonder kleerscheuren doorheen gekomen. Heel veel hebben we te danken aan ons geweldige Boskalis supportteam, dat onze spullen naar de campings bracht, de tenten opzette en ons onderweg steunde.”

Kernwaarden zichtbaar

Twee maanden na de inzamelactie trof orkaan Haiyan de Filipijnen. Mede dankzij de EURO 1,3 miljoen die de Tour for Life opbracht, kon Artsen zonder Grenzen hulp gaan bieden in het rampgebied. Daar was ook het geld bij dat het Boskalis-team bij elkaar fietste. Steenbrink: “Het hoogste bedrag ooit in de Tour for Life was EUR 51.500, ons Boskalis-team bracht EUR 75.000 binnen. De Raad van Bestuur van Boskalis heeft bijgestort tot EUR 100.000. Een blijk van waardering voor deze actie waarmee we de kernwaarden van Boskalis zichtbaar hebben gemaakt.”